söndag 11 augusti 2013

Tove Alsterdal - Kvinnorna på stranden


Tove Alsterdal - Kvinnorna på stranden

Thriller utgiven 2009. Den amerikanske frilansjournalisten Patrick Cornwall reser till Europa för att skriva om modern slavhandel. Han försvinner och hans hustru lämnar New York för att söka efter honom.

Boken är berättad i jag-form, och ur hustruns perspektiv, på ett sätt känns innerligt och nära. Språket känsligt och nyanserat. Researchen väl genomförd. Person- och miljöbeskrivningar engagerande. Spänningen hålls på topp genom hela boken och den innehåller några oväntade vändpunkter (usch, vad lurad jag känner mig). Kärleks-historien mellan hustrun och den försvunna journalisten är mycket gripande. Toppbetyg på punkt efter punkt gör Kvinnorna på stranden till en riktigt läsvärd bok.

Favoritcitat: Det är inte många som fattar vilket ansvar de har som skrivande människor. De tror att det handlar om att bli berömd och respekterad, men för mig handlar det om att ta mitt fulla ansvar för världen vi lever i (sid 42).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar