söndag 11 augusti 2013

Hillary Jordan - Mississippi


Hillary Jordan - Mississippi
Det är 1946. Henry, som är collegeutbildad och har arbetat som tjänsteman, köper en bomullsfarm i Mississippideltat. Att äga jord är hans dröm och livsmål. Barnen och hans hustru Laura är tvungna att följa med. Laura vantrivs. De försöker döpa gården till Fageräng, men den kallas hela tiden Mudbound. Henrys far, den bittre och vresige Pappi, följer med dem.
Jamie, Henrys yngre bror, har tjänstgjort i flygvapnet under kriget. Han är fortfarande charmerande, men har ett hål i sin själ. För att glömma dricker han och han dricker hårt. Laura attraheras av honom.
Ronsel är son till en av arrendatorerna på farmen. Vid sidan av jordbruket är hans far Hap predikant och hans mor Florence barnmorska. Under andra världskriget stred Ronsel under Patton och var bl a med om att befria Dachau. Från att varit hyllad soldat återvänder han till rasismens Mississippi. Han och Jamie blir vänner.
Boken berättas i jag-form och varje berättarröst är personlig och har ett eget språk. Upplösningen är oväntad. Boken är spännande och engagerande rakt igenom. Den är brutal människa mot människa. Längst bak i boken finns några diskussionsfrågor som fördjupar läsandet och tvingar läsaren att ta ställning. Vad hade man själv gjort i samma situation? 
Hillary Jordans bok har jämförts med Steinbeck och Alice Walkers författarskap.
Mississippi är en bok som jag kommer att ge bort i present. Den är verkligen rekomenderad läsning. 
Citat ur boken:
När jag tänker på gården tänker jag på leran. Som kantade min mans naglar och täckte barnens knän och bildade skorpor i deras hår. Som sög sig fast vid mina fötter som ett hungrigt spädbarn vid bröstet. Som marcherade fram över husets brädgolv i sulformade fläckar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar