söndag 11 augusti 2013

Maria Friedner - Besvärjelser och beskydd


Maria Friedner - Besvärjelser och beskydd
Cecilia jobbar som bibliotekarie. Hon är känd för sina höga klackar och dåliga omdöme. Hon festar helst med sina Kavaljerer. Helt plötsligt försvinner hennes mormor. Det visar sig att Cecilias mormor är fe och på kant med den övernaturliga världen. 
Rappt berättat och riktigt underhållande på ett skruvat sätt. 
Målgruppen är young adult, dvs unga vuxna. En del av stilgreppen känns igen från Harry Potter. Det finns en övernaturlig värld med speciella regler och egen byråkrati parallellt med den vanliga världen. 
Citat ur boken: Jag lyfte trollspöet, blundade och föreställde mig att toppen av spöet bar upp ett glasklot som spred ljus omkring sig, så där tjusigt som på film. Så blåste jag på spöet. Ruth drog efter andan. Något hände, det kände jag i armen. När jag öppnade ögonen satt en liten, liten bordslampa med virkad skärm högst upp på spöet. Det såg osannolikt löjligt ut. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar