söndag 11 augusti 2013

Pia Hagmar - Du och jag och vi


Pia Hagmar - Du och jag och vi
Pia Hagmar har skrivit ett antal barn- och ungdomsböcker. Du och jag och vi är hennes första roman för vuxna.
Annika har en ridtravare. Hon finansierar sitt hästägande genom att hyra ut boxplatser i sitt fallfärdiga stall. Linn har en arabhäst som hon promenadrider och har ständigt dåligt samvete för att hon är med sin häst i stället för sin familj. Lisbeth och Ellen har varsin dressyrhäst. Kvinnorna är i grunden ganska olika och har svårt att acceptera varandra. Det enda som är gemensamt är hästintresset.
Jag läste mängder av hästböcker när jag växte upp och att läsa en hästbok för vuxna kändes som ett positivt återseende. Det känns som jag längtat efter sådana här böcker, utan att riktigt veta om det. Beskrivningarna av hästarna och de dagliga sysslorna med dem varvas med händelser i huvudpersonernas privatliv. Personerna och deras problem känns trovärdiga. Jag tycker det känns otroligt positivt att läsa om vanliga människor som bor på en lerig landsbygd och är lärare eller jobbar inom äldreomsorgen. Ibland känns det som alla böcker handlar om folk som jobbar inom media, är poliser, läkare, psykologer eller jurister. 
Boken hade vunnit på att stramas upp berättartekniskt. Bl a finns det ett antal scener med tillbakablickar där man som läsare inte riktigt förstår vem som råkat ut för vad. Dessutom handlar den om fyra kvinnor som i sin tur har ett antal olika relationer, så det blir en del att hålla reda på. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar