söndag 11 augusti 2013

Stig Hansén - Springsteens hjärta, boom-boom Håkan Hellström, texter om ett popfenomen Anthony Reynolds - Leonard Cohen, en biografi


Stig Hansén - Springsteens hjärta, boom-boom
Håkan Hellström, texter om ett popfenomen
Anthony Reynolds - Leonard Cohen, en biografi
Stig Hansén skildrar Springsteen genom dennes texter, möten med fans och berättelser om konserter. Det är musikjournalistik när den är som bäst. Jag lär känna Springsteen, jag förstår honom och jag lär mig en del om mig själv genom att läsa om honom. Springsteen är en artist som jag aldrig lyckats ta till mig riktigt. Nu förstår jag varför.
Musiktidningen Sonic har sammanställt ett antal artiklar, intervjuer och recensioner från olika tidningar om popfenomenet Håkan Hellström. Texterna sträcker sig från perioden 1995-2008. Den massmediala bilden av Håkan Hellström verkar motsvara den han är som person. Rent objektivt borde jag gilla HH, rent subjektivt klarar jag inte av hans röst. 
Reynolds skriver Cohens biografi utan att komma Cohen in på livet. Han har stor respekt för Cohen och hyllar och vördar honom. Boken saknar nerv. Den känns ängslig och adjektivsjuk. Att lyssna på Cohens sånger och förhålla sig till dem ger betydligt mer än att läsa den här biografin. Man behöver inte lära känna gåsen, för att uppskatta gåsleverpastej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar