tisdag 13 augusti 2013

Jonas Gardell - Torka aldrig tårar utan handskar, del 2 Sjukdomen

Jonas Gardell - Torka aldrig tårar utan handskar, del 2 Sjukdomen

Berättandet är så starkt att hjärtat slutar så. Det stelnar till en klump av återhållen gråt i bröstet. Skildringen är naken och inkännande.

Citatet

I mitten av åttiotalet på ett sjukhus någonstans i USA låg ett barn dörende i infektionssjukdomen AIDS. Barnet var övergivet av sin familj och därför ensamt. På sängens kortsida var ett anslag uppsatt.

Får ej vidröras

inleder boken.

Det 3 kommer i augusti 2013. Jag funderar på att läsa alla tre delarna i en följd då, för helhetens skull. När jag läste del 1, så hade jag nyss sett dramaserien på TV, vilket påverkade min läsning. När jag läste 2:an hade intrycken från TV-serien bleknat. Personskildringarna blir djupare jämfört med filmatiseringen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar