söndag 11 augusti 2013

Deborah Spungen - Inte som andra döttrar


Deborah Spungen - Inte som andra döttrar
1978 hittas Nancy Spungen knivskuren till döds på Chelsea Hotel i New York. Hennes pojkvän Sid Vicious, basist i punkbandet Sex Pistols, häktasför brottet och dör av en överdos heroin sedan han släppts mot borgen.
I boken berättar mamman om Nancys uppväxt och hur familjen kämpar för att få henne att må bra och fungera tillsammans med andra. 
Boken kom ut i början av 1980-talet och jag läste den och läste om den vid flera tillfällen när jag var tonåring och strax över 20. Den höll definitivt för en omläsning flera år senare. När jag läste den som tonåring kändes det lättast att identifiera sig med Nancy och hennes självdestruktivitet. Som vuxen identifierar jag mig mer med mamman och resten av familjen.
Vill man läsa en gripande historia med verklighetsbakgrund är Inte som andra döttrar ett utmärkt val.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar